Länge leve dandyn

Hej kära läsare
Idag tänkte jag introducera er för ett nytt bloggelement. Detta är nämligen första delen i en serie med, förhoppningsvis många, temaoutfits. Vi börjar med att blicka mot England.
Vem har sagt att England är grått och trist? Hoppas inte att ni vill ha ett svar men helt klart har väl någon sagt det. Det är därför det är så skönt att se en riktig engelsk dandy.
Ordet dandy kommer från engelskan och betyder snobb, men det är inte alls vad dandystilen handlar om. En dandy är en person som har en tanke bakom sitt klädval, en person som klär sig för att synas, en person som ser djupet på ytan (som för övrigt är mitt favorituttryck).
Dandystil handlar om att klä sig i klassiska plagg fast med en twist. En dandy håller sig helst inte till uttrycket "less is more" utan blandar gärna in mycket färg och mönster. Nedan tänkte jag visa två exempel på vad jag menar. Stötte dock på lite problem med garderoben eftersom jag själv gillar just "less is more" men jag hoppas att ni förstår tanken allafall.
/Per

image23
Outfit 1:
Fiskbensmönstrad kavaj, Skräddarsydd
Näsduk
Halsduk
Dubbelknäppt asymmetrisk kofta, Velour
Skjorta, Skräddarsydd
Slips, Tiger
Chinos, Cottonfield
Skor, Converse Chuck Taylor

Outfit 2:
Kavaj, Skräddarsydd
Dubbelknäppt väst, H&M
Randig button-downskjorta, Matinique
Slips, Cojak
Flätat bälte, H&M
Chinos, Filippa K
Skor, Vagabond

PS. Beklagar den dåliga kvalitén på bilderna, men de togs på kvällen och att använda blixten i spegeln är inte ok. DS

Kommentarer
Postat av: ida

fint per. första outfiten gillade jag

2008-04-13 @ 16:10:01
Postat av: C.h

Måste hålla med Ida, fick ett stort leende på läpparna när jag såg den första utstyrslen, riktigt snyggt!

2008-04-14 @ 23:08:25
Postat av: David

Håller med föregående skribenter: det första var något
alldeles extra.

2008-04-15 @ 18:12:06
URL: http://Karlstromdavva.blogg.se
Postat av: cirkus direktören

ser ut som du ramlat i en konteiner med gamla cown kläder...

2008-05-04 @ 13:34:34
Postat av: Simon

"cirkus direktören": Det ser ut som att du missat ett par lektioner i ämnet svenska under din skoltid, men tack för din åsikt.

2008-05-04 @ 16:19:37
URL: http://killarmedkoll.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS 2.0
Annonser från BloggPartner